مشخصات بارز رینگ اتومبیل چیست؟
به لبه ی بیرونی چرخ که وظیفه ی نگهداری لاستیک را بر عهده دارد رینگ می گویند. این دایره ی فلزی در قسمت بیرونی چرخ قرار می گیرد و بر لبه ی داخلی تایر و بر روی وسایل نقلیه نصب می شود. به عنوان مثال در چرخ های دوچرخه رینگ یک حلقه ی بزرگ است که به پره های بیرونی چرخ متصل می شود و لاستیک را نگه می دارد. اولین لاستیک های بادی برای دوچرخه با فشار چسب و هوا بر روی قسمت بیرونی چرخ وصل می شدند و به دلیل ایمن نبودن این روش گاهی لاستیک از رینگ جدا می شد. توماس بی جفری سازنده و مخترع، با تعبیه چرخ سیمی که می توان آن را روی رینگ محکم کرد این مشکل را حل کرد. اختراع او مشکل دوچرخه ها و اتومبیل های مدرن را رفع کرد و این اختراع امروزه در همه ی چرخ ها مورد استفاده قرار می گیرد. لاستیک های کلینچر دارای سیم هایی هستند که روی دو مهره لاستیک تعبیه شدند بنابراین سیم ها داخل لبه ی رینگ قرار می گیرند تا لاستیک را در زمانی که پر باد است در جای خود نگه دارد. اتومبیل های سواری جدید و لاستیک های بدون تیوپ معمولا از رینگ های یک تکه با مشخصات رینگ ایمن استفاده می کنند. ایمنی آن ها باعث می شود در شرایط نامطلوب مهره لاستیک در جای خود نگه داشته شود.
مشخصات رینگ در انواع اتومبیل ها
رینگ وسایل نقلیه و کامیون ها دارای مجموعه ی رینگ چند تکه است. این رینگ ها قابل جا به جایی است و پایه ای دارد که روی چرخ و محور نصب می شود که دارای یک حلقه جانبی و یا ترکیب حلقه ی جانبی و قفل است. در مسابقاتی که در آن اتومبیل آفرود به کار گرفته می شود از مهره ای استفاده می شود که مهره ی لاستیک را به لبه ی چرخ می بندد، این کار باعث می شود احتمال جدا شدن رینگ از لاستیک به حداقل برسد. جنس رینگ ها متفاوت است. معمولا جنس آن ها از آلومینیوم و آلیاژهایی مانند منیزیوم و آلومینیوم و غیره است. برای ایجاد یک لایه ی حفاظتی گاهی پوشش تفلون نیز به آن ها اضافه می شود. رینگ جایی است که تایر روی چرخ قرار دارد و رینگ از فرم تایر حفاظت می کند. ابعاد رینگ ها عامل مهمی در پشتیبانی از وسیله ی نقلیه هستند. پهن بودن بیش از حد رینگ ها نسبت به عرض لاستیک باعث لرزش بیشتر اتومبیل و مانعی برای حرکت خودرو می شود. زیرا انحنای لاستیک ها برای عبور از مکان های ناهموار به اندازه ی کافی مناسب هستند و استفاده از رینگ های بزرگ باعث ساییده شدن لاستیک اتومبیل می شوند. رینگ های باریک نیز در فرمان پذیری خودرو اختلال ایجاد می کنند و باعث انحراف اتومبیل در پیچ ها می شود.
رینگ اتومبیل چگونه قطعه ای است؟
چرخ و رینگ اتومبیل اغلب به شکلی اشتباه به یک ابزار اطلاق می شود ولی رینگ ها علاوه بر کارایی های مفید در حرکت خودرو، وظیفه ای تزئینی دارند و باعث به وجود آمدن زیبایی ظاهری در خودرو می شوند. رینگ قطعه ای جدا از چرخ است و به صورت جداگانه خریداری می شود و در صورت نیاز آن را تعویض می کنند. تایرها بر این قسمت های فلزی سوار می شوند. رینگ های پهن انتخاب مناسبی برای خودرو هستند زیرا به بهبود عملکرد فرمان کمک می کنند.
انواع رینگ ها
رینگ ها انواع مختلفی دارند که بر اساس نوع خودرو انتخاب می شوند تعدادی از این رینگ ها با توجه به نوع اتومبیل عبارتند از، رینگ اسپرت که کارایی آن بیشتر مربوط به زیبایی خودرو و شکل ظاهری آن است و برای خودرو هایی استفاده می شود که بیشتر جوانان از آن استفاده می کنند و شکل ظاهری آن را به اصطلاح اسپرت می کنند. رینگ های اسپرت به فرمان پذیری خودرو کمک شایانی می کند. از رینگ اسپرت برای مسابقات اتومبیلرانی نیز استفاده می شود زیرا این رینگ ها به سهولت حرکت فرمان در پیچ های تند نیز کمک می کند. رینگ ماشین های سنگین که نیاز به استحکام و مقاومت بالایی دارند و با توجه به بزرگ بودن لاستیک اتومبیل باید زیبایی خودرو را نیز در انتخاب این نوع رینگ در نظر گرفت. رینگ های دیگری مانند رینگ فابریک، رینگ مخصوص نیسان، رینگ آهنی و دیگر رینگ ها نیز وجود دارند که بسته به نوع خودرو انتخاب می شوند.