تاثیر سایز لاستیک

تاثیر سایز لاستیک بر عملکرد خودرو

تاثیر سایز لاستیک

تاثیر سایز لاستیک بر عملکرد ماشین یک موضوع غیرقابل انکار است. طراحان خودرو اغلب از چرخ های بزرگتر و لاستیک کم ارتفاع برای بهبود عملکرد خودرو استفاده می کنند. هنگام انتخاب سایز لاستیک باید دقت کنیم، چرخ ها بیش از اندازه بزرگ نباشند، بزرگ بودن بیش از اندازه چرخ های خودرو ممکن است تاثیرات مخربی بر عملکرد خودرو شما بگذارد. رینگ خودرو اصفهان تولیدکننده انواع لاستیک و رینگ در سایز و اندازه های متفاوت است.

تغییر سایز لاستیک خودرو

شما می توانید اندازه لاستیک را بدون تغییر قطر آن، تغییر دهید. اگر از رینگ های بزرگتر می خواهید استفاده کنید بهتر است از لاستیکی استفاده کنید که با کاهش ارتفاع تایر بیرونی، تاثیرات رینگ های بزرگتر را جبران کند. در نتیجه لاستیک های اتومبیل با رینگ های بزرگ دارای نوار لاستیکی بسیار نازک تری در قسمت بیرونی لاستیک هستند. بهتر است قبل از تغییر اندازه لاستیک درباره تاثیر سایز لاستیک بر عملکرد ماشین مطالعه ای داشته باشید و حتما با یک مکانیک مورد اعتماد مشورت کنید.

مزایا و معایب لاستیک های بزرگ

قرار دادن چرخ های بزرگتر بر روی وسیله نقلیه مطمئنا مزایا و معایبی دارد. به عنوان مثال در خودروهای مدل های پایه از چرخ های کوچک دارای رینگ های 16 اینچی استاندارد استفاده شده است. در خودرو های جدید، گزینه هایی برای ارتقا رینگ های خودرو وجود دارد. بیشتر سازندگان اتومبیل توصیه می کنند بیش از 1-2 اینچ بیشتر از اندازه چرخ اصلی (برای خودروها) استفاده نکنید. اگرچه خودرو دارای رینگ های بزرگتر باعث زیبایی ماشین می شود، اما باید فضایی برای سیستم های تعلیق نیز داشته باشد. هنگام عبور ماشین از ناهمواری ها، جاده های خاکی، چاله ها، باعث بالا و پایین شدن سیستم تعلیق خودرو می شود، در این حالت اگر چرخ ماشین شما خیلی بزرگ باشد ممکن است ضربه به داخل قوس چرخ ماشین وارد شود. اگر رینگ خودرو سنگین باشد، فشار بیشتری به دیگر اجزا خودرو وارد می شود. یکی از مزایای استفاده از لاستیک های بزرگ، می توان به ظاهر زیبا و رانندگی راحت آن اشاره کرد.

دلایلی که نباید از لاستیک های بزرگ استفاده کنیم

چرخ های بزرگتر ممکن است ظاهر زیباتری به خودرو ببخشد اما معایب زیادی نیز دارد. در ادامه به چند مورد از این دلایل اشاره می کنیم.

1-آسیب به ساختار اتومبیل : هر خودرو محدودیت متفاوتی برای اندازه چرخ ها دارد، وقتی از این مشخصات فراتر بروید، ممکن است لاستیک با بدنه یا اجزای سیستم تعلیق خودرو تماس پیدا کند و نه تنها به ظاهر خودرو اضافه نمی کند بلکه به لاستیک خودرو آسیب می رساند، همین امر باعث کاهش سطح ایمنی خودرو می شود.

2-افزایش قیمت : اگرچه ممکن است مجموعه ای از رینگ ها یک بار خریداری شوند، اما لاستیک هایی که دچار فرسودگی می شوند، باید لاستیک آن ها مرتبا تعویض شود. قطعا افزایش هزینه لاستیک در دراز مدت قابل توجه است.

3-کاهش کیفیت : هرچقدر از رینگ های بزرگتری استفاده کنیم، مشخصات لاستیک را پایین تر می آوریم در نتیجه لاستیک در برابر خراش و ضربه بسیار آسیب پذیر می شود.

4-رانندگی سخت : اگر از لاستیک های بزرگ برای خودروهای خود استفاده کنید، کنترل ماشین کمی سخت می شود.

5-کاهش شتاب اتومبیل : از آنجا که چرخ های بزرگتر وزن بیشتری دارند، برای حرکت به نیروی بیشتری نیاز دارند در نتیجه شتاب خودرو کمتر می شود. از طرف دیگر با قرار دادن چرخ های بزرگ بر روی خودرو های کم توان، باعث افزایش فشار بر سیستم ترمز و موتور خودرو می شوید این امر تاثیر منفی بر عملکرد خودرو شما می گذارد.

6-افزایش مصرف سوخت : خودرو دارای چرخ های بزرگ از سوخت بیشتری استفاده می کند.

آیا اتومبیل های ورزشی باید دارای چرخ های بزرگتر باشند؟

چرخ های بزرگ نقش مهمی در پیست مسابقه ایفا می کنند اما این موضوع برای عملکرد روزانه خودرو مضر است. خودروهای اسپرت دارای چرخ های بزرگی هستند تا کشش و چسبندگی لازم را برای استفاده از قدرت موتور فراهم کنند. در طول مانورهای پیچشی شدید، نیروهای گریز از مرکز و سرعت حرکت خودرو، تا حد زیادی به اندازه لاستیک ها بستگی دارد. از آنجایی که اکثر خودروهای اسپرت برای مسابقه در پیست و انجام مانورهای سریع در پیچ ها در نظر گرفته شده اند، باید از لاستیک های بزرگتر استفاده کنند. از طرف دیگر چرخ های بزرگ وزن و تعادل لازم را برای رانندگان اتومبیل های ورزشی فراهم می کند تا با سرعت زیاد بتوانند حرکت کنند.

تاثیر سایز لاستیک

با توجه به موارد گفته شده انتخاب لاستیک مناسب، مراقبت و نگهداری از آن ها باعث رانندگی بهتر در جاده ها می شود، سعی کنید لاستیک خودرو را در شرایط مناسب نگهداری کنید. برای اطلاع از قیمت انواع رینگ لاستیک اصفهان کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *